$$ প্রখ্যাত আলেমগণের দৃষ্টিতে ঈদে মিলাদুন্নবী সাল্লাল্লাহু তায়ালা আলাইহি ওয়াসাল্লাম $$
৮. বুখারী শরীফের ব্যাখাকার বিশ্ববিখ্যাত মোহাদ্দিস আল্লামা কুস্তোলানী রহমাতুল্লাহে আলাইহি (ওফাতঃ ৯২৩ হিজরী) বলেন-
“যে ব্যক্তি নবী করীম সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়া সাল্লাম-এর শুভাগমনের মোবারক মাসের রাতসমূহকে ঈদ হিসেবে গ্রহণ করে, আল্লাহ তার উপরে রহমত বর্ষণ করেন। আর উক্ত রাত্রকে ঈদ হিসেবে উদযাপন করবে এ জন্য যে, যাদের অন্তরে (নবী বিদ্বেষী) রোগ রয়েছে। তাদের ঐ রোগ যেন আরো শক্ত আকার ধারণ করে এবং যন্ত্রণায় অন্তর জ্বলে পুড়ে যায়”।
[শরহে জুরকানী আলাল মাওয়াহেব, ১ম খন্ড, পৃষ্ঠা নং- ২৬২]
৯. বুখারী শারীফের আরেক অন্যতম নির্ভরযোগ্য ব্যাখ্যাগ্রন্থ ‘ফাতহুল বারী’ এর লেখক ইমাম ইবন হাজর আসকলানী (রঃ) বলেন
“The Sheikh ul Islam and hadith Master of his age, Ibn Hajr Asqalani was asked about the practice of commemorating the birth of the Prophet, and gave the following written reply: As for the origin of the practice of commemorating the Prophet's birth, it is an innovation that has not been conveyed to us from any of the pious early muslims of the first three centuries, despite which it has included both features that are praisweorthy and features that are not. If one takes care to include in such a commemoration only things that are praiseworthy and avoids those that are otherwise, it is a praise worthy innovation, while if ones does not, it is not. An authentic primary textual basis from which its legal validity is inferable has occured to me, namely the rigorously authenticated (sahih) hadith in the collections of Bukhari and Muslim that the Prophet came to Medina and found the Jews fasting on the tenth of Muharram Ashura”.
[Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid Page No. 63]
স্ক্যান কপিঃ http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29&limitstart=56
“So he asked them about it and they replied: "It is the day on which Allah drowned Pharaoh and rescued Moses, so we fast in it to thanks to Allah Most high," which indicates the validity of giving thanks to Allah for the blessings He has bestowed on a particular day in providing a benefit, or averting an affliction, repeating one's thanks on the anniversary of that day every year, giving thanks to Allah taking * any various forms of worship such as prostration, fasting, giving charity or reciting the Koran. Then what blessing is greather than the Birth of the Prophet, the Prophet of Mercy, on this day? in light of which, one should take care to commemorate it on the day itself in order to confrom to the above story of moses and the tenth of Muharram, [but] those who do not view the matter thus do not mind commemorating it on any day of the month, while some have expanded its time to any of day the year, whatever exception bay e taken at such a view”.
[Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid Page No. 64]
স্ক্যান কপিঃ http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29&limitstart=57
“I have derived the permissibility of Mawlid from another source of the Sunna [besides Ibn Hajar's deduction from the hadith of `Ashura'], namely :The hadith found in Bayhaqi, narrated by Anas, that "The Prophet slaughtered a `aqiqa [sacrifice for newborns] for himself after he received the prophecy," although it has been mentioned that his grandfather `Abd al-Muttalib did that on the seventh day after he was born, and the `aqiqa cannot be repeated. Thus the reason for the Prophet's action is to give thanks to Allah for sending him as a mercy to the worlds, and to give honor to his Umma, in the same way that he used to pray on himself. It is recommended for us, therefore, that we also show thanks for his birth by meeting with our brothers, by feeding people, and other such good works and rejoicing." This hadith confirms the aforementioned hadith of the Prophet's emphasis of Monday as the day of his birthday and that of his prophethood”.
[Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid Page No. 64-65]
স্ক্যান কপিঃ http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29&limitstart=58
আমরা এখানে দেখলাম বুখারী শারীফের ব্যাখ্যাকারীগণও পবিত্র ঈদ-ই-মিলাদুন্নাবী (দঃ) এর পক্ষে ছিলেন। আর তাই আমাদের খুবই জানতে ইচ্ছা করে যারা সারাদিন কিছু হলেই “বুখারী-মুসলিম” বলে চিল্লাচিল্লি করেন তারা কি বুখারী শারীফের ব্যাখ্যাকারীদের থেকেও নিজেদের খুবই পন্ডিত মনে করেন কি না ! ! !
১০. হযরত সাররী সাক্বত্বী (রঃ) বলেন
“যে ব্যক্তি মিলাদ শারীফ পাঠ বা মিলাদুন্নাবী (সাঃ) উদযাপন করার জন্য স্থান নির্দিষ্ট করল, সে যেন তার জন্য জান্নাতে রওজা বা বাগান নির্দিষ্ট করল। কেননা সে তা হুজুর পাক (সাল্লাল্লাহু তায়ালা আলাইহি ওয়াসাল্লাম) এর মহব্বতের জন্যই করেছে।”
[আন নেয়মাতুল কুবরা আলাল আলাম, পৃষ্ঠা নং- ১৩]
১১. ১১’শ শতাব্দীর বা সস্রাব্দের মুজাদ্দিদ আলফে সানী (রঃ) বলেনঃ
نفس قرآں خواندن بصوتِ حسن و در قصائد نعت و منقبت خواندن چہ مضائقہ است؟ ممنوع تحریف و تغییر حروفِ قرآن است، والتزام رعایۃ مقامات نغمہ و تردید صوت بآں، بہ طریق الحان با تصفیق مناسب آن کہ در شعر نیز غیر مباح است. اگر بہ نہجے خوانند کہ تحریفِ کلمات قرآنی نشود. . . چہ مانع است؟-
What could be objectionable in reciting Quran with beautiful voice, to say Qasaid and Manqibat?
The prohibition would apply if wording of Quran is changed, to sing in melody (of kufaar) and to clap hands. However if (gathering of) Mawlid is held with proper recitation, reading Qasaid etc.. then What out of it could be forbidden?
[Mujaddad Alf Thani in his Maktubat, Letter No. 72]
৮. বুখারী শরীফের ব্যাখাকার বিশ্ববিখ্যাত মোহাদ্দিস আল্লামা কুস্তোলানী রহমাতুল্লাহে আলাইহি (ওফাতঃ ৯২৩ হিজরী) বলেন-
“যে ব্যক্তি নবী করীম সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়া সাল্লাম-এর শুভাগমনের মোবারক মাসের রাতসমূহকে ঈদ হিসেবে গ্রহণ করে, আল্লাহ তার উপরে রহমত বর্ষণ করেন। আর উক্ত রাত্রকে ঈদ হিসেবে উদযাপন করবে এ জন্য যে, যাদের অন্তরে (নবী বিদ্বেষী) রোগ রয়েছে। তাদের ঐ রোগ যেন আরো শক্ত আকার ধারণ করে এবং যন্ত্রণায় অন্তর জ্বলে পুড়ে যায়”।
[শরহে জুরকানী আলাল মাওয়াহেব, ১ম খন্ড, পৃষ্ঠা নং- ২৬২]
৯. বুখারী শারীফের আরেক অন্যতম নির্ভরযোগ্য ব্যাখ্যাগ্রন্থ ‘ফাতহুল বারী’ এর লেখক ইমাম ইবন হাজর আসকলানী (রঃ) বলেন
“The Sheikh ul Islam and hadith Master of his age, Ibn Hajr Asqalani was asked about the practice of commemorating the birth of the Prophet, and gave the following written reply: As for the origin of the practice of commemorating the Prophet's birth, it is an innovation that has not been conveyed to us from any of the pious early muslims of the first three centuries, despite which it has included both features that are praisweorthy and features that are not. If one takes care to include in such a commemoration only things that are praiseworthy and avoids those that are otherwise, it is a praise worthy innovation, while if ones does not, it is not. An authentic primary textual basis from which its legal validity is inferable has occured to me, namely the rigorously authenticated (sahih) hadith in the collections of Bukhari and Muslim that the Prophet came to Medina and found the Jews fasting on the tenth of Muharram Ashura”.
[Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid Page No. 63]
স্ক্যান কপিঃ http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29&limitstart=56
“So he asked them about it and they replied: "It is the day on which Allah drowned Pharaoh and rescued Moses, so we fast in it to thanks to Allah Most high," which indicates the validity of giving thanks to Allah for the blessings He has bestowed on a particular day in providing a benefit, or averting an affliction, repeating one's thanks on the anniversary of that day every year, giving thanks to Allah taking * any various forms of worship such as prostration, fasting, giving charity or reciting the Koran. Then what blessing is greather than the Birth of the Prophet, the Prophet of Mercy, on this day? in light of which, one should take care to commemorate it on the day itself in order to confrom to the above story of moses and the tenth of Muharram, [but] those who do not view the matter thus do not mind commemorating it on any day of the month, while some have expanded its time to any of day the year, whatever exception bay e taken at such a view”.
[Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid Page No. 64]
স্ক্যান কপিঃ http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29&limitstart=57
“I have derived the permissibility of Mawlid from another source of the Sunna [besides Ibn Hajar's deduction from the hadith of `Ashura'], namely :The hadith found in Bayhaqi, narrated by Anas, that "The Prophet slaughtered a `aqiqa [sacrifice for newborns] for himself after he received the prophecy," although it has been mentioned that his grandfather `Abd al-Muttalib did that on the seventh day after he was born, and the `aqiqa cannot be repeated. Thus the reason for the Prophet's action is to give thanks to Allah for sending him as a mercy to the worlds, and to give honor to his Umma, in the same way that he used to pray on himself. It is recommended for us, therefore, that we also show thanks for his birth by meeting with our brothers, by feeding people, and other such good works and rejoicing." This hadith confirms the aforementioned hadith of the Prophet's emphasis of Monday as the day of his birthday and that of his prophethood”.
[Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid Page No. 64-65]
স্ক্যান কপিঃ http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29&limitstart=58
আমরা এখানে দেখলাম বুখারী শারীফের ব্যাখ্যাকারীগণও পবিত্র ঈদ-ই-মিলাদুন্নাবী (দঃ) এর পক্ষে ছিলেন। আর তাই আমাদের খুবই জানতে ইচ্ছা করে যারা সারাদিন কিছু হলেই “বুখারী-মুসলিম” বলে চিল্লাচিল্লি করেন তারা কি বুখারী শারীফের ব্যাখ্যাকারীদের থেকেও নিজেদের খুবই পন্ডিত মনে করেন কি না ! ! !
১০. হযরত সাররী সাক্বত্বী (রঃ) বলেন
“যে ব্যক্তি মিলাদ শারীফ পাঠ বা মিলাদুন্নাবী (সাঃ) উদযাপন করার জন্য স্থান নির্দিষ্ট করল, সে যেন তার জন্য জান্নাতে রওজা বা বাগান নির্দিষ্ট করল। কেননা সে তা হুজুর পাক (সাল্লাল্লাহু তায়ালা আলাইহি ওয়াসাল্লাম) এর মহব্বতের জন্যই করেছে।”
[আন নেয়মাতুল কুবরা আলাল আলাম, পৃষ্ঠা নং- ১৩]
১১. ১১’শ শতাব্দীর বা সস্রাব্দের মুজাদ্দিদ আলফে সানী (রঃ) বলেনঃ
نفس قرآں خواندن بصوتِ حسن و در قصائد نعت و منقبت خواندن چہ مضائقہ است؟ ممنوع تحریف و تغییر حروفِ قرآن است، والتزام رعایۃ مقامات نغمہ و تردید صوت بآں، بہ طریق الحان با تصفیق مناسب آن کہ در شعر نیز غیر مباح است. اگر بہ نہجے خوانند کہ تحریفِ کلمات قرآنی نشود. . . چہ مانع است؟-
What could be objectionable in reciting Quran with beautiful voice, to say Qasaid and Manqibat?
The prohibition would apply if wording of Quran is changed, to sing in melody (of kufaar) and to clap hands. However if (gathering of) Mawlid is held with proper recitation, reading Qasaid etc.. then What out of it could be forbidden?
[Mujaddad Alf Thani in his Maktubat, Letter No. 72]